MD Trafikskola firar 10 år med öppet hus

Jörgen Wåger Löpsedel, Nyheter

Mats Döhlfors tänkte sig en lugn framtid när han startade MD Trafikskola.

Men så fel han fick. Tio år senare blomstrar trafikskolan mer än någonsin.

– Det här hade jag aldrig kunnat förvänta mig, säger Mats.

Döhlfors jobbade tidigare på en trafikskola i Mora, men blev sugen på att köra eget. Sagt och gjort, 2009 drog han igång MD Trafikskola.

– Jag trodde det skulle bli lugnt, att jag kunde glida in i ålderdomen, berättar Mats med ett skratt om sina planer med att starta eget.

Orsa hade inte haft någon bilskola på ett antal år och behovet var större än Mats hade kunnat ana.

– Redan första dagen var det kaos. Jag skulle varit glad om det kom tre, fyra stycken som skrev in sig. Men så fick jag ett samtal att jag fick lov att komma direkt. Det var 23 elever som skrev in sig på två timmar.

– Det var långt över förväntan och sedan var cirkusen igång, konstaterar Mats medan han slevar i sig lite mat.

Orsasajten träffar honom på körskolan. Han har precis kommit tillbaka från Falun, dit han varit med elever som fått känna på halkbanan där.

– Jag ska strax ut med en elev, men jag har några minuter, säger han mellan tuggorna.

För en person som sätter sig i bilen och för första gången ska köra iväg själv, kan det verka stört omöjligt att lära sig allt på en gång; Gasa, koppla, växla, bromsa, hålla kolla på medtrafikanter…

Men det finns inga “omöjliga” fall, menar Döhlfors.

– Alla kan lära sig köra, men med olika förutsättningar. Det gäller att kunna anpassa sig till alla olika människor när man lär ut. Ingen lär sig lika som den andre, så det gäller att hitta på olika sätt att lära ut.

Mats visar här upp alla tackkort han fått från tacksamma elever. Foto. JÖRGEN WÅGER

När undertecknad vill höra lite anekdoter som hänt under de här tio åren, berättar han om en riktig dråplig händelse.

– Jag åkte med en herre efter Lisselhedsvägen och bilen studsade fram. Helt plötsligt frågade han om vi åkte på en motorväg. Varför han frågade om det var en motorväg, berodde på att han hade sett en skylt med ett “M” på.

Lisselhedsvägen är allt annat än en motorväg, som varje bilförare i Orsa med omnejd vet, och där vet nog alla (hoppas vi) att “M” betyder mötesplats.

– Nej, det blev inget körkort för den här herren, svarar Mats på en direkt fråga.

Men annars har han fina siffror på sina elever.

– Jag skulle tippa att 80 % klarar av uppkörningen direkt och går man inte hela vägen första gången, så klarar de flesta sig vid andra försöket, säger Mats och visar upp alla glada tackkort som tacksamma elever skickat till honom efter att de fått “lappen”.

När han drog igång MD Trafikskola 2009 var Mats helt själv till en början.

– Men efter sju, åtta månader började Birgitta (Jansson) hos mig, vi hade tidigare jobbat ihop på bilskolan i Mora. Hon tog hand om alla papper och bokningar och det blev väldigt mycket lättare när jag fick hjälp med det.

Birgitta är fortfarande kvar efter tio år och nyligen har MD Trafikskola utökats med ytterligare en körlärare; Henrik Palmberg, från Mora, men som bor i Skattungbyn.

– Henrik hade praktik här i höstas och under vintern och nyligen så anställde jag honom.

Så nu är det totalt tre i företaget, men det har hänt att MD Trafikskola haft  upp till fyra körlärare under någon sommar.

– Sommaren är ju vår högsäsong, men den här sommaren tar vi inte in någon extra. Vi kommer att ha stängt några dagar i slutet av maj, början av juni, men annars kör vi på hela sommaren.

Och det är en populär körskola. Folk kommer från när och fjärran. För de som kommer långväga och kör en intensivkurs på 2,5 vecka, så erbjuder trafikskolan övernattning.

– Vi har tre rum och ett gemensamt kök som eleverna har på övervåningen. Sedan har vi ett rum nere med flera datorer, där de kan plugga teorin.

Sedan 2012, efter att ha växt ur den första lokalen, håller MD Trafikskola till i lokalen bredvid Amore, där Orsabostäder tidigare höll till och där det ännu längre tillbaka var en polisstation.

Sedan sju år tillbaka huserar där numera elever som försöker lära sig trafikvett.

En del långväga elever blir förälskade i landskapet och blir kvar.

– Jag hade en elev som kom från Chile, men som hade bott i Stockholm länge. Han blev så förtjust i Dalarna att han flyttade till Tällberg.

Från början var det bara vanligt bilkörkort som Döhlfors erbjöd, men företaget har utvecklats med åren.

– Ja, det har blivit mer och mer under resans gång. I dag har jag fyra bilar, varav en automat, vi har släp och några mopeder.

Med alla dessa ovana, till en början i alla fall, förare som utbildats på MD Trafikskola, så bör det ha hänt lite “spännande” grejer under dessa tio år.

– Det var en gång en kille som körde i 90 km/h på vägen mellan Mora och Orsa, då han helt plötsligt kom ut i grussträngen. Jag fick lov att styra upp bilen, men det är också bara den gången jag varit riktigt rädd.

Henrik Palmberg hjälper Mats Dölfors att utbilda eleverna vid MD Trafikskola. Foto. JÖRGEN WÅGER

– En annan gång märkte jag att en kille höll på att somna när han körde. Då fick jag ta tag i ratten. Det gäller att man är med hela tiden, att man ligger i framkant och ser vad som kan hända innan eleven själv hinner märka vad som är på gång, poängterar Mats.

Sedan har vi solskenshistorien med tjejen från Stockholm som lämnade storstaden för att lära sig köra bil i Orsa med omnejd.

– Vi kom efter Bergvägen och helt plötsligt dök det upp två älgar. Hon bara skrek rakt ut. Hon hade aldrig tidigare sett älg, så för henne var det här en väldigt exotiskt upplevelse.

Under de här tio åren är det cirka 1150 elever som tagit B-körkort genom MD Trafikskola. Cirka 30 har tagit med större släp (BE-kort) och runt 130 med lättare släp (B96-kort).

– Det är runt 200 som tagit mopedkörkort, men det är också något som tillkommit på senare år.

Det utbildas även handledare för de som tänkt övningsköra med sin son eller dotter. Det är runt 1700 som gått den i MD Trafikskolas regi.

Varje torsdag tar Mats med sig fyra elever till Falun där de får övningsköra på halkbana.

Vad som är roligast med att vara körskollärare, är nog inte så svårt att lista ut.

– Det är att se resultatet, speciellt dem som kämpat länge. Att få följa resan till att de en dag klarar sitt mål. Det händer ibland, om de vill, att jag är med på själva uppkörningen och då tjoar de och är glada över att ha klarat kortet, det är det som är roligast.

– Sedan är det roligt att få träffa så många olika människor, poängterar Döhlfors.

Han är också noga med att hylla sina medarbetare.

– Det är tack vare Birgitta och Henrik som det här fungerar så bra som det gör, poängterar han tacksamt.

De tio åren kommer att firas lite extra under lördagen (25/5) med öppet hus på trafikskolan. Där bjuds på lite olika aktiviteter, som tipspromenad.

Mats är 62 år och närmar sig pensionsåldern. Hur länge han ska driva körskolan är skrivet i stjärnorna.

– När jag startade det här, så började jag från scratch. Jag visste inte alls om det skulle gå. Går det så går det, tänkte jag.

Och det har visat sig fungera mycket bra under de tio första åren efter starten 2009.

– Det blev en rivstart och sedan har det blivit mer och mer under resans gång.

– Jag har inte bestämt hur länge jag ska hålla på, men jag vill att trafikskolan ska leva vidare, säger han innan han skyndar sig ut för att ta sig an ännu en elev.

Mats tar en liten vilostund i soffan som är i ett av rummen som långväga elever får bo i. Foto. JÖRGEN WÅGER

Det finns plats att bo på körskolan för de som tar en intensivkurs på 2,5 vecka. Foto. JÖRGEN WÅGER

Här ser vi mängder av de tackkort som tacksamma elever skickat till MD Trafikskola och som tackar för hjälpen på vägen mot körkortet. Foto. JÖRGEN WÅGER

Det finns ett rum med flera datorer där eleverna kan plugga teori. Foto. JÖRGEN WÅGER

Dela sidan:
Annonser:
Plåt-Sven
Orsa pingis 2
Nr 6 250 x 150 Aron Gård strand

Läs även:

Annonser:
Karl Hedin