Ska vi få pendeltrafik Orsa-Mora igen?

Jörgen Wåger Löpsedel, Nyheter

Vintern 2017/18 kördes på prov pendeltrafik Mora-Orsa med tåg.

Till hösten kan det bli en permanent verklighet.

– Vi har kommit en bit på vägen, men vi är inte i mål än, konstaterar Mikael Thalin.

Naturligtvis var kommunalrådet på plats när Inlandståget (dotterbolag till Inlandsbanan AB) visade upp en av sina motorvagnar vid Orsa Station. Vid halvelva onsdag förmiddag anlände den rödvita motorvagnen till Orsa för allmän beskådning.

Orsa kommun, med kommunalrådet Mikael Thalin i spetsen, fanns på plats för att svara på frågor, liksom representanter från Dalatrafik och Inlandsbanan, med  bland annat Peter Ekholm, VD.

Den nya motorvagnen är en Alstom Lint 41 av årsmodell 2001/2002. Den har tidigare trafikerat regionala järnvägar i Nederländerna och har plats för 134 passagerare.

– Inlandståget, som är dotterbolag till Inlandsbanan AB, har köpt in totalt fem såna här motorvagnar. Nu är vi är för att visa upp en av dem, som jag hoppas kan bli en pendeltåg mellan Mora och Orsa med start någon gång i höst, berättar Ulrica Dahlqvist, marknadskommunikatör på Inlandsbanan.

Dahlqvist berättade vidare att det här är en mycket populär modell och att det rullar runt 100 motorvagnar av den här typen i Danmark.

Vill det sig väl kan ett exemplar komma att trafikera sträckan Mora-Orsa och nog finns intresset, menar Inlandsbanans kommunikatör.

– Det har visats stor vilja att få hit en motorvagn för pendeltrafiken, inte minst med tanke på att jag hört att trafiksituationen i Mora är svår, säger den i Östersund boende Ulrica.

Den här motorvagnen har plats för 134 passagerare och är 41 meter långt. Foto. JÖRGEN WÅGER

– Jag pratade också med några resenärer som åkte sträckan när vi testade med pendeltåg 2017/18. De hoppades att pendeltåget åter ska börja trafikera Orsa-Mora.

Och det är något som Mikael Thalin och övriga i kommunen kämpar för ska bli verklighet.

– Vi jobbar ju för att fler och fler ska åka kollektivtrafik och det här är en spännande möjlighet, menar Thalin.

Inte minst Moras trafiksituation, som Ulrica Dahlqvist var inne på, är ett starkt argument för att få till en tågpendling.

– Det är enorma trafikstörningar i Mora, så det är nu det gäller och yttersta målet för kommunen är som sagt att få fler att åka kollektivt.

Redan under onsdagsförmiddagen samlades de olika representanterna för att diskutera möjligheten att dra igång pendeltrafik med motorvagn mellan Orsa och Mora.

– Vi hoppas få ett så bra koncept som möjligt presenterat, men det kommer att bli ekonomisk utmaning.

Om alla pusselbitar faller på plats är tanken att tågen ska börja rulla i höst, något som pendlarna förstås hoppas på.

– Vi har inte kommit i mål än, men vi har i alla fall kommit ett steg på vägen. Nu återstår dock att se hur stora kostnaderna blir, poängterar kommunalrådet Thalin.

Till sist kan vi nämna att i samband med visningen av motorvagnen, så hade Orsa Station en smygöppning efter sin helrenovering av byggnaden.

– Vi öppnar egentligen i morgon (torsdag 27/6), men det passade bra att vi kunde få till det i dag i samband med att tåget kom, säger ägaren Michael Olofsson.

Hela stationshuset är renoverat och Olofsson driver ett Bed and breakfast, men det finns också ett café med olika sorters smörgåsar som huvudingrediens. På menyn finns även lättare maträtter och vill man ha lite starkare drycker att skölja ned med så finns även det.

– Vi satsar på det lokala, både när det gäller mat och dryck, poängterar Orsa Stations ägare.

Ett längre reportage om hur det kom sig att Michael Olofsson lämnade Skåne för att ta över Orsa Station och helrenovera det för en rejäl slant, kommer att kunna läsas inom en snar framtid på Orsasajten.

Orsa Stations ägare, Michael Olofsson, förevigar tillfället när motorvagnen parkerar utanför hans station. Foto. PIA WÅGER

Så här ser det inne i vagnen. Foto. JÖRGEN WÅGER

Om tåget skulle användas till längre sträckor, så byts dessa enklare säten ut mot mer bekväma, men dessa duger för pendling mellan Orsa och Mora, om nu alla parter kan enas och gå i mål med projektet. Foto. JÖRGEN WÅGER

Orsa Stations ägare, Michael Olofsson (vit tröja närmast) smygöppnade under onsdagen och här serverar han gästerna kaffe. Med ryggen mot kameran i vit skjorta ser vi Orsas kommunalråd Mikael Thalin. Foto. JÖRGEN WÅGER

Det bjöds på musik för de intresserade som kom för att se den motorvagn som förhoppningsvis ska ta pendla mellan Orsa och Mora till hösten. Foto. PIA WÅGER

Kommunalrådet Mikael Thalin (vit skjorta) har tagit spets när tåget rullar in på stationen i Orsa. Foto. PIA WÅGER

Orsas kommunalråd Mikael Thalin lyssnar när Inlandsbanans VD Peter Ekholm, till höger, berättar om tåget för besökarna. Foto. PIA WÅGER

 

Dela sidan:
Annonser:
Orsa pingis 2
Nr 6 250 x 150 Aron Gård strand
Plåt-Sven

Läs även:

Annonser:
Karl Hedin