Anna utmanar om titeln i Europacupen

Jörgen Wåger Löpsedel, Sport

En tysk, en Orsabo, en Insjösnok.

En av de tre kommer med största sannolikhet vinna dragracingens Pro Street-klass.

På Tallhed gjorde 20-årige Anna Knutes sitt för att utmana de två herrarna.

När Tallhed Autumn Open 2019 avgjordes utanför Orsa i helgen tog Anna sommarens andra seger på Tallheds bana.

– Ja, det har blivit två segrar och en semifinal, så jag måste väl säga att jag trivs rätt bra, det brukar ju gå bra där, konstaterar Anna.

Den 20-årige Insjötjejen tävlar för Nightcruisers Färnäs, så Tallhed Dragway är faktiskt hennes hemmabana, som vi också nämnt i tidigare reportage.

Glad var hon efter segern i söndags, en final som hon inte behövde göra mycket för att vinna.

– Nej, jag behövde väl bara ställa upp på startlinjen. Han som jag skulle möta i final (Felix Nilsson) körde sönder bromsarna i semifinalen, så han kom inte till start.

Det var alltså en av karriärens lättaste finaler för Anna.

– Ja, men desto tuffare var det i semifinalen, mot Angelica Larsson. Hon var snabbare än mig i starten och det var precis innan mål som jag lyckades smita förbi.

– Det var riktigt tajt, berättar en glad Anna Knutes om semifinalmötet mot klubbkompisen från Nightcruisers Färnäs.

Fullt lika skoj hade hon inte på Mantorp helgen innan. Efter målgång i ett av racen fungerade inte bromsarna när hon skulle få stopp på bilen.

– Nej, det var inte så roligt. Jag hade inga bromsar och flög ut på en åker. De som stod bredvid tror att det gick i 180 km/h när jag for ut på åkern.

Pappa Hans Knutes är en rutinerad dragracingförare och han har lärt sin dotter allt han kan. Och tack vare pappans kloka ord, gjorde dottern inget förhastat när hon i hög fart brakade rätt ut i åkern.

– Det enda jag hann tänka egentligen var: “Svänger jag nu, så voltar jag”. Det är något som pappa lärt mig, att svänga ska man inte göra i den farten.

Pappa Hans hade för övrigt direktkontakt med dottern när hon körde av banan.

– Han såg bara ett stort dammoln och blev alldeles paff när jag sa att jag stod ute på åkern, säger Anna som en vecka senare kan skratta åt den något otäcka händelsen som hade kunna slut riktigt illa.

– Det första man tänker på är “hur det gick för bilen?”. Jag kom väl 200-250 meter ut på den där åkern innan det tog stopp och det var väl först då som chocken kom och man tänkte: “Det här var inte så bra…”

Men bilen klarade sig bra, förutom lite “skit” i motorn och lite sprickor i fronten. Och framför allt klarade sig Anna helskinnad efter sin avåkning i runt 180 “blås”, rätt ut på en åker.

Sedan var det ju en viktig detalj till som inte var helt okej.

– Bromsarna var slut. Jag hade tryck i bromsarna inför det sista racet, men inte efter banan. Det blev lite panik när man trycker på bromspedalen och det inte händer något.

– Men nu är det fixat, allt är bytt, så nu fungerar bromsarna som de ska, poängterar hon.

Anna påpekar att det inte var någon tvekan om att hon skulle köra tävlingen på Tallhed, trots den otäcka incidenten på Mantorp.

– Nej, jag ville köra igen så snabbt som möjligt. Jag var osäker på hur det var med motorn, men i värsta fall så tar jag väl pappas bil, tänkte jag.

Men Anna fick igång sin Insjösnoken, som det står på bilen, och pappa kunde köra sin bil.

Och det kunde faktiskt ha blivit en final mellan pappa och dotter på Tallhed, men pappa Hans var för het på gröten och rödlyktade i sin semifinal mot Felix Nilsson, från Vallentuna.

Anna Knutes och finalmotståndare på Tallhed; Felix Nilsson, från Vallentuna. Foto. ELISABETH KAJS

Hans har aldrig mött sin dotter i ett riktigt tävlingsrace tidigare.

Nu fanns chansen, men han kanske inte ville möta dig?

– Haha, vi spekulerade faktiskt i det, om han rödlyktade med flit för att slippa möta mig i en final, säger Anna med ett skratt.

– Det har varit väldigt roligt om jag hade fått möta pappa i ett race. Hittills så har vi bara ställts mot varandra i kval.

Så har vi trekampen i Pro Street-klassen om vem som ska ta hem Europacupen. Den står främst mellan tyske Michael Maderer, Orsas Mats Lusth och Lusths klubbkompis i Nightcruisers Färnäs; Anna Knutes.

Mats själv berättade att han ledde i sammandraget lördag kväll, efter kvalet på Gardemoen, utanför Oslo, där Lusth tävlade i helgen. Men han råkade ut för ett haveri i motorn och kunde inte köra i utslagningsomgångarna.

– Jag kanske får 24-25 poäng från kvalet. Jag hade behövt 100 poäng, minst, sa Lusth till Orsasajten i söndags.

När Lusth var aktiv hockeylirare, kallades han för Överstegrisen. Han var känd för att inte vara direkt snäll mot sina motståndare på hockeyrinken.

Nu är det andra tider, kan vi konstatera. Överstegrisen har blivit from som ett lamm och när han inte kunde fortsätta tävla på Gardemoen, så överlät han sitt överblivna drivmedel till Michael Maderer.

Och vad gör värste konkurrenten om Europacuptiteln? Jo, han vinner dragracingtävlingen utanför Oslo och den tyske föraren drar rejält ifrån Lusth i den totala poängställningen.

Otack är världens lön, brukar det heta och det stämmer nog rätt bra in här i kampen mellan Lusth och Maderer.

Det är i skrivande stund svårt att få fram den exakta ställningen i Europacupens Pro Street-klass. Men det vi kan slå fast är att Maderer i och med sin vinst utanför Oslo har tagit ett rejält grepp om förstaplatsen.

Mats Lusth har halkat ner till tredje plats (troligen, möjligen längre ner) och Anna Knutes körde till sig 106 poäng i och med segern på Tallhed och hon ligger totaltvåa.

Det var betydligt fler förare med på Gardemoen och tysken knep därmed fler poäng på sin seger jämfört med Knutes, så Maderer har skaffat sig ett utmärkt utgångsläge inför Europas största tävling som går av stapeln i Tierp om lite drygt två veckor.

Men herrarna Maderer och Lusth får se upp för Anna Knutes, som på allvar vill ge sig in i kampen om Europacuptiteln.

– Vi gör allt vi kan för att få klar bilen till Tierp, berättade Lusth sent tisdag kväll om läget med hans sargade motor.

– Jag ska köra i Sundsvall till helgen, sedan är det Tierp (24-25 aug) och den absolut sista tävlingen man kan få poäng i är på Gardemoen i mitten av september, säger Anna om de närmaste framtidsplanerna.

Trots Annas unga ålder, så har 20-åringen varit med i toppen förr. I fjol blev hon totaltrea i Super Pro Street.

– Men det var inte så många med där. Det vore hur coolt som helst om jag skulle lyckas ta hem Europacupen i Pro Street, säger dragracingtjejen Anna Knutes.

När det gäller tävlingen på Tallhed så ställde en våt bana till det under söndagen för arrangerande Nightcruisers Färnäs. Men till slut kunde segrarna i de olika klasserna koras.

Förutom Anna Knutes så tog Håkan “Halmhatt” Mattsson arrangörsklubbens andra seger då han vann Super Gas.

Orsaklubben Custom Car Club fick en seger, det genom Mikael Bälter i Pro ET. Just den klassen var helgens största med 18 förare till start.

Som extra bonus kvalificerade sig Bälter för Shootouten på Tierp i Pro ET. Förarna är med och tävlar om totalt 10.000 US dollar i den klassen, varav vinnaren får 4000 US dollar.

Bilden längst upp. Anna Knutes med Insjösnoken från segern på Tallhed i midsommar. Arkivfoto. JÖRGEN WÅGER

Mikael Bälter, CCC, vann Pro ET på Tallhed. Foto. ANETTE KÖPMAN

Håkan Mattsson (gul), Night Cruisers, vann i helgen Super Gas-klassen på Tallhed. Han vann även tävlingen i midsommar, där bilden är från. Arkivfoto. JÖRGEN WÅGER

Håkan Mattsson, till vänster, och finalmotståndaren, norrmannen som bor i Gävle; John Claussen. Foto. Julia Borén Stolt

Läs även:

Ingen Lusthig Norgehistoria

Dela sidan:
Annonser:
Plåt-Sven
Orsagrisen
Nr 6 250 x 150 Aron Gård strand

Läs även:

Annonser:
Karl Hedin