Inga Lusthfyllda marginaler för Mats

Jörgen Wåger Löpsedel, Sport

En perfekt start och en lika perfekt avslutning.

Men tyvärr tog det stopp i kvartsfinalen för Mats Lusth i Tierps EM-tävling.

– Det är sjukt små marginaler och jag kan inte annat än vara nöjd.

Mora IK:s numera före detta tränare fick en kanonstart på dragracingsäsongen när han på hemmaplan den 19 maj vann Tallhed Spring Open.

På Tierp Arena var det tuffare motstånd och att det är otroligt jämnt i klassen Pro Street är kvalet ett bevis för.

– Det var sex förare som körde på 7,60. Jag hade 7,62 och det var tionde bästa tid.

Så blott två futtiga hundradelar skilde Lusth upp till de snabbaste tiderna. Den sista av de 16 bilarna som kvalificerade sig för finalkörningen klockades för 7,69 på de 402,33 meter som ska avverkas.

– Alla 16 bilarna var inom en tiondels sekund, så det är sjukt jämnt, konstaterar Lusth.

Orsaföraren, som tävlar för Night Cruisers Färnäs, tog sig förbi åttondelsfinalen.

I kvartsfinalen svarade Mats för en perfekt start och ett kanonrace. Men problemet var att Ossi Oikarinen var lika snabb och dessutom hade finländaren de berömda marginalerna på sin sida.

Lusth var faktiskt några tusendelar snabbare i racet, men fick ändå se sig som förlorare i kvartsfinalracet.

– Han hade något snabbare reaktionstid och vann tack vare det.

Klart det är surt att förlora så knappt, men Lusth var inte besviken.

– Det var det tuffaste racet, så häftigt. Vi gjorde båda våra bästa race och när vi gick i mål skilde det runt en meter när vi blåser på i 280 kilometer i timmen. Det här var hans bästa runda, så det är bara att gratulera.

– Det handlar om tusendelar, sjukt små marginaler. Den här klassen (Pro Street) är tuff och rolig och blir bara jämnare och jämnare för varje år.

– Det är en populär klass med många bilar med och i Tierp var det 26 bilar till start. Jag tog mig till kvartsfinal och åkte ut med minsta möjliga marginal, så jag är nöjd, även fast det förstås är surt att åka ut med så knapp marginal.

När det gäller hästkrafter går det att få ut 2000 ur Pontiacen, det om Lust(h)gasen utnyttjas fullt ut.

– Grunden är 1000 hästkrafter, sedan kan vi ”mosa på” med ytterligare 1000, men vi använder runt 1400.

Nästa race för Team Lusth är den klassiska midsommartävlingen på Tallheds flygfält. På hemmabanan får Mats nästa chans trycka plattan i botten på sin Pontiac GTO. Ett fartvidunder som accelererar 0-100 km/h på 1,2 sekunder.

– Det är en riktig adrenalinkick man får, så häftigt.

Lusth har som mål att för första gången köra en hel dragracingsäsong. Tidigare har det inte gått, då det krockat med hockeyn. I den cup han tävlar i får man räkna sina fem bästa resultat och planen är att åka sju race, så kan han räkna bort de två sämsta.

Om nu inte hockeyn sätter käppar i hjulet gällande dragracingplaneringen. Men än så länge är inget klart.

– Jag har själv lagt ut ett par förfrågningar och tackat nej till ett par klubbar, så vi får se, svarar Lusth gällande tränarkarriären.

Mats Lusths klubbkompis i Night Cruisers, Morakillen Stefan Bjöns, nådde semifinal i Pro Street, men åkte liksom Lusth ut mot finländske Ossi Oikarinen.

Finalen vanns av Peter Trång, från Dala-Husby.

Night Cruisers Färnäs hade ytterligare ett par förare med i Tierp. I Super Street Bike åkte Björn Friström ut i kvartsfinal mot finske slutsegraren Vesa Ruhanen.

Rolf Simonsson kör i Pro Modified. Han kvalificerade sig som nummer 15 av de 16 som fick köra finalerna i den klassen, men av okänd anledning kom han aldrig till start till åttondelsfinalen.

Bilden längst upp. Mats Lusth från finalen på Tallhed för tre veckor sedan. Arkivfoto. JÖRGEN WÅGER

En fokuserad Mats Lusth i sin Pontiac GTO. Foto. LUSTH RACING

Dela sidan:
Annonser:
Plåt-Sven
Orsa pingis 2
Brottsofferjouren

Läs även:

Annonser:
Handelsbanken nr 3 uppe 250 x 360
Färgad egen annons 250 x 360
Karl Hedin