Ingen Lusthig Norgehistoria

Jörgen Wåger Löpsedel, Sport

Mats Lusth drog till Norge med förhoppning att plocka många viktiga poäng.

Det såg också lovande ut i kvalet.

Men sedan drabbades Lusth av en dragracingförares mardröm: Haveri i motorn.

– Tur det är tre veckor till den sista tävlingen i Tierp, så vi har tid på oss.

– Men nu behöver vi all hjälp som vi kan få för att få igång bilen igen, vädjar Mats med passning till såväl företag som privatpersoner.

Annars började tävlingen på Gardermoen Raceway mycket bra för Lusth Racing. I klassen Pro Street har bilarna en idealtid på 7,60 och man får av säkerhetsskäl inte köra snabbare än den tiden.

På Gardermoens bana var det hela sju förare som klockades på hundradelen 7,60. Den 57-årige Orsaföraren var en av dem.

– Det var helt otroligt. Det här kvalet måste gå till världshistorien som det tuffaste någonsin, menar Mats.

Arrangören tvingades gå ner till tusendelar av en sekund för att skilja bilarna åt i kvalrankingen.

– Vi hade 7,605 och med det blev vi kvalsexa, så det var riktigt tufft, konstaterar han.

Det var i den tredje kvalrundan som olyckan var framme.

– Jag hörde att det small till, som tur var så slog jag snabbt av och räddade tack vare det själva motorn.

Men det finns ändå en hel del att reparera och det blir kostsamt.

– Det som vi vet gick sönder är en kolv, stötstänger och drevstakar. Men vi kan inte säga i vilket skick blocket är. Vi har plockat isär motorn i tre delar och det är där vi är nu, sammanfattar Mats skadorna söndag eftermiddag.

– Det var jäkligt synd att det hände just nu när vi är med i Europatoppen och slåss. Jag ledde Pro Street-klassen lördag kväll, men det gör jag inte när tävlingarna i Oslo är klar.

Under lördagen var Lusth någon enstaka poäng före Michael Maderer och inför tävlingarna på Gardemoen var Mats främsta mål att hålla tysken bakom sig. Det gjorde han i kvalet, men Maderer fick ju köra i elimineringen, något som haveriet på Pontiacen omöjliggjorde.

Hur många poängs försprång i sammanställningen som Maderer är före Lusth inför den stora finalen i Tierp, var i skrivande stund inte känt.

– Jag får alldeles för lite poäng efter tävlingen på Gardemoen. Jag hade behövt 100 poäng, minst, men nu kanske jag får 24-25.

– Efter att ha varit Europamästare under lördagen, kommer jag i kväll (söndag) att ligga på tredje plats i totalen.

Lusth Racing har ett svårt utgångsläge inför den stora finalen i Tierp om tre veckor (24-25 aug), men den forne backjätten inom hockeyn är inte känd för att ge upp så lätt och Mats har inte tänkt kasta in handduken nu heller.

– Sånt här skit händer alla, nu är det upp till oss att fixa till det här.

– Tur i alla fall att vi har tid på oss att ordna motorn, att det är några veckor till Tierps final.

– Men där blir det tufft. Det är den absolut hårdaste konkurrensen i den tävlingen. Det kommer hela 340 team till Tierp och i vår klass kör 32-33 förare.

Mats Lusth har tidigare ett Europaguld i en helt annan idrott. Det när han med sitt Malmö IF den 30 december 1992 vann Europacupen efter att i Düsseldorf besegrat Dynamo Moskva.

– Finalen gick till straffar och där blev Peter Sundström ende målskytt.

– Sundström, som inte var känd som någon straffskytt, satte pucken i krysset, Pecka Lindmark höll nollan (i straffläggningen, 1-1 efter ordinarie tid och förl.) och jag själv blev utsedd till turneringens mest värdefulla spelare, minns Mats den historiska händelsen.

Och nu vill Lusth bli historisk igen.

– Det vore väl kul om Orsa hade en Europamästare både i hockey och dragracing.

– Men om vi ska kunna fixa det här, så behövs hjälp från sponsorer. Alla bidrag, stora som små, är välkomna, vädjar en Europacupguldtörstande Mats Lusth.

Bilden längst upp. Mats Lusth noterade två bra kval, men i det tredje racet small det till och delar från motorn gick sönder. Foto. GLENN DAHL

Här ser vi lite trasiga delar från motorn. Foto. LUSTH RACING

Här ser vi Mats Lusth i sin silvergrå Pontiac från en tävling på Tallhed i maj. En tävling där Lusth segrade i Pro Street-klassen. Han är ute efter Europatiteln i den klassen, men ett haveri i helgens tävling utanför Oslo, gör det hela betydligt tuffare. Arkivfoto. JÖRGEN WÅGER

Dela sidan:
Annonser:
Orsagrisen
LG Köpman vent
Brottsofferjouren

Läs även:

Annonser:
Karl Hedin