Lusth missade final med fem tusendelar

Jörgen Wåger Löpsedel, Sport

Mats Lusth såg ut att vara på väg mot final i Mantorps dragracingtävling.

Men Michael Maderer tog en chansning och slog ut Lusth med minsta möjliga marginal.

– Han var fem tusendelar snabbare än mig, konstaterade en något besviken Orsaförare.

28 förare ställde upp i klassen Pro Street i Mantorp. De 16 främsta fick köra eliminering och Lusth placerade sig som femma i kvalet.

Det mest dramatiska svarade annars Anna Knutes för, Lusths klubbkompis i Night Cruisers Färnäs. Den Insjöbördiga 20-åringen, som är med och kämpar om totalsegern i Pro Street-cupen med bland annat Mats Lusth, tappade under lördagen helt kontrollen på sin bil och for av banan i hög fart.

– Jag såg hur hon körde rakt ut i ett havrefält. Det var en jäkla avåkning, men hon skadade sig inte. Hon blev chockad över händelsen och jag gav henne en stor kram efteråt.

Anna hade annars börjat helgen i Mantorp bra och var kvaltrea, men tävlingen fick ett abrupt slut.

Som tur var så klarade hon sig som sagt utan skador, men självklart blir man chockad när sånt här inträffar.

– Bilen fick lite skador, men det kan de reparera och Anna kommer att tävla i Orsa till helgen, berättade Lusth.

Om vi återgår till Mats framfart på banan, så vann han både åttondel och kvartsfinal.

I semifinal väntade tysken Michael Maderer. Lusths Pontiac hade varit snabbare än vad Maderer lyckats prestera på Mantorp och tysken visste att han fick lov att ta en “rövare” för att besegra Mora IK:s förre tränare. Mats hade snabbare tid i mål, men Maderer vann racet på grund av att han hade snabbare reaktionstid i startögonblicket.

– Han var medveten om att jag varit snabbare i alla heaten och hans chans var att ta mig i starten. Reaktionstiden blir ju lite sämre med åldern och jag ligger på ungefär 0,10 sekunder. Om det går riktigt bra kan jag vara nere i 0,06-0,07.

Maderer hade en reaktionstid på 0,01. En hundradels sekund, alltså. Om man jämför med till exempel simning eller friidrott så är det här en solklar tjuvstart, men inte i dragracing.

– Ingen kan ha så snabb reaktionstid, så egentligen är det tjuvstart. I den andra semifinalen var det likadant, den ena föraren chansade, men var på fel sida gränsen och blev rödlyktad.

– Maderer lyckades vara på rätt sida, men det var med minsta möjliga marginal. Jag låg ju före honom, men såg honom komma allt närmare medan jag tryckte allt jag kunde.

– Han tog en chansning och lyckades klara sig precis från att bli rödlyktad. Maderer var fem tusendelar snabbare än mig, han gjorde det bra och hade marginalerna på sin sida, konstaterade Lusth.

Tyske Maderer vann sedan även finalen. Mats slutade på tredje plats.

– Jag ska till Oslo nästa helg och det blir till att jaga tysken. Jag kan inte hela totalställningen, men det skiljer inte många poäng mellan mig och Maderer och även Anna Knutes är med i toppen.

Medan Knutes, som snabbt ska tillbaka på dragracingbanan efter den vådliga avåkningen på Mantorp, jagar en ny seger på Tallhed (vann midsommartävlingen), drar Team Lusth till Oslo för något tuffare motstånd med fler bilar i startfältet.

Båda tävlingarna ingår dock i samma serie, ska påpekas.

För fyra veckor sedan tog Lusth sin första SM-medalj i dragracing när han körde hem ett silver i Sundsvall.

Sedan tidigare har han både SM-guld och silver inom hockeyn. Nu är 57-årige Lusth ute efter sin första titel i Europa i en helt annan idrott.

– Vi är fyra, fem förare i toppen och nu börjar det dra ihop sig på riktigt. Jag ska ta mig en runda längre än tysken (Maderer), det är det som gäller i Oslo.

Bilden. Mats Lusth med frun Eva på väg hem efter tredjeplats i Mantorp. Foto. GLENN DAHL

Dela sidan:
Annonser:
Plåt-Sven
Nr 6 250 x 150 Aron Gård strand
Brottsofferjouren

Läs även:

Annonser:
Karl Hedin