Lusthjakt i Tierp på den tyske ledaren

Jörgen Wåger Löpsedel, Sport

Det var länge osäkert om Mats Lusths Pontiac skulle hinna komma i kördugligt skick.

Men under tisdagen fick Lusth Racing äntligen rätt delar till motorn.

– Ja, nu kör vi i Tierp, säger den nöjde och tacksamme föraren.

Att Lusth skulle komma till start i Europas största tävling var länge ovisst efter det haveri i motorn som han drabbades av under kvalet på Gardermoen för snart tre veckor sedan.

– Jag har fått hjälp från hela Sverige och framför allt är det Emil Nilsén, som ska sätta ihop motorn, som ska hyllas, poängterar dragracingföraren från Orsa.

Den Emil Nilsén som Lusth nämner ska absolut inte förväxlas med den som så starkt förknippas med Leksands IF.

Det vore annars lite lustigt om den förra Mora/Malmö/Färejstadspelaren och MIK-tränaren, som gärna tar chansen att säga några mindre snälla ord om Leksands IF, om klubbens tidigare hejaklacksledare skulle hjälpa Mats med hans havererade motor.

– De har samma namn, men den Emil Nilsén som hjälper mig bor i Bjursås och är inte samma som leksingen, konstaterar Mats med ett skratt.

Det var som sagt under en tävling utanför Oslo som Lusths Pontiac råkade ut för ett haveri i motorn.

– Men jag slog av direkt, poängterade Mats när det hände, i förhoppning att han skulle lyckas minimera skadorna i motorn.

Under tisdagen kom de sista “pusselbitarna” som behövdes för att Lusth Racing kan ställa upp i Tierp, Europas största dragracingtävling med cirka 350 team på plats i helgen.

– Vi har försökt få tag i kolvringar, men inte hittat rätt. Vi har letat överallt, men nu väntar vi på att det ska komma nya ringar i morgon. Det är bara att hoppas på att de passar, det är sista chansen, sa en orolig Mats måndag kväll.

Och dagen efter kunde han meddela den glädjande nyheten att ringarna passar.

– Det är tur vi fick ihop det. Tur och en mycket skicklig Emil Nilsén, som ska hyllas.

– Ringarna är specialgjorda i USA, men det är fem veckors leveranstid att få hit dem. I stället har vi letat över hela Sverige och det är ett jäkla jobb som ligger bakom att få bilen körklar, poängterar Lusth.

När haveriet på motorn inträffade på Gardermoen ledde Mats den totala Europacupen i klassen Pro Street. Men bara med någon poäng och det var efter kvalet.

Men då Mats inte kunde köra elimineringen, tog Michael Maderer hem hela tävlingen. Det på bensin som Lusth delade med sig, då han själv inte kunde köra något mer.

– Jag hade ju ingen nytta av bensinen och jag visste att han började få slut, så då fick han ta det jag hade över.

Lusth hjälpte värste konkurrenten med “soppa” och Mederer tackade för det genom att vinna hela tävlingen och gå upp i totalledning.

Den 57-årige Orsasonen körde ihop 61 poäng i Gardermoens kval medan Mederer fick 136 poäng för sin seger utanför Oslo.

I den totala ställningen har Mederer 565 poäng medan Lusth står på 488, det vill säga 77 poäng efter den ledande tysken.

Mellan tysken och svensken har vi Insjösnoken på andra plats. Mats klubbkompis i Night Cruisers Färnäs, Anna Knutes, vann på Tallhed samma helg som Lusths haveri och körde in 106 poäng på hemmabanan.

Det innebar att hon tog sig förbi Lusth, men där skiljer det bara 12 poäng då den Insjöbördiga 20-åringen står på 500 i sammandraget.

Vi ska poängtera att det bara är de fem bästa tävlingarna som gäller i serien, vilket gör att om man åker många tävlingar så kan man räkna bort de sämre resultaten.

Tierp är som sagt det största man kan köra i Europa och det är över 30 bilar som ställer upp i Pro Street-klassen där.

Det innebär att det finns extra mycket poäng att köra in på Tierp Arena, om det går bra, vill säga. Därefter är det bara en tävling kvar, på Gardermoen i september innan en Europacupsegrare utses.

– Det vill till att Mederer inte kör så bra medan jag och Anna måste komma till minst semifinal, allra helst final, om vi ska ha en chans att komma ikapp tysken, säger Mats Lusth om förutsättningarna i Tierp.

Och Lusth måste lyckas bra med en bil som han inte känner sig helt säker med.

– Det går inte att ha samma inställningar som vi haft tidigare, då vi inte har samma grejer som förut. Det ska bli intressant att se hur motorn agerar under första repan.

Bilden längst upp. Mats Lutsh och hans team har i sista stund fått ordning på den tidigare havererade motorn. I helgen ska han jaga den totalledande tysken Michael Mederer på Tierp Arena, där Europas största dragracingtävling avgörs i helgen. Arkivfoto. GLENN DAHL

Anna Knutes och Insjösnoken, Night Cruisers Färnäs, parkerar på andra plats i Europacupens Pro Street-klass, bara 12 poäng före klubbkompisen Mats Lusth. Night Cruisers-duon jagar den tyske totalledaren Mederer. Arkivfoto. JÖRGEN WÅGER

Dela sidan:
Annonser:
LG Köpman vent
Brottsofferjouren
Orsagrisen

Läs även:

Annonser:
Karl Hedin