Sundborn har lämnat in protest mot Digers seger

Jörgen Wåger Löpsedel, Sport

Digers BK har vunnit 14 matcher av 16 matcher och ska toppa tabellen.

Men tittar man på den officiella serietabellen är Orsalaget tvåa i tabellen med 13 vinster.

Segern i Sundborn den 16 februari har ännu inte registrerats.

Det i sin tur beror på att hemmalaget lämnat in en protest mot matchresultatet 4-8.

Förra helgen svarade Digers för en magisk vändning i Haraldsbo sporthall. Sundborn ledde med 4-1 efter två perioder, men i den tredje svarade Digers för hela sju mål och vann matchen med 8-4.

Det var en stökig sista period med många utvisningar, bekräftas från båda lägren.

– Jag kommer inte ihåg exakt när det gäller utvisningar i tredje perioden, men totalt i matchen blev det väl tre femminutare för hårt spel, det blev en tia för osportsligt uppträdande och ett antal tvåminutare, berättar Sonny Johansson.

Då ordinarie coachen, Mattias Holmström, var borta så gick huvudansvaret till Sonny som både spelade och coachade laget. Han berättar att alla i laget funderat på varför resultatet inte kommit in.

– Det är ju en regel som säger att 12 eller 24 timmar efter match så ska resultatet vara registrerat, men så har inte skett.

Digers BK har inte fått någon information om att Sundborn lämnat in en protest till förbundet, men så har skett bekräftade en ledare i Sundborn under måndagskvällen.

– Tredjeperioden var “jätteblurrig” med många utvisningar. Det var några i vårt lag som snappat upp att det snackades om protest på planen i slutet av matchen. Själv hörde jag flera i deras lag säga: “Skit i det där, låt oss spela klart, så vi får åka hem”, berättar Sonny Johansson och fortsätter:

– Vi spelade klart och efter matchen var det ingen som sa något om att det skulle lämnas in en protest, varken till mig eller Alex.

Alex, det är Alexander Johansson, lagkapten och en av förgrundsfigurerna till protesten.

Sonny Johansson har full kontroll. Foto: JÖRGEN WÅGER

När Orsasajten kollade med Sundborn under måndagen, fick man bekräftat att en protest lämnats in. Det på grund av att nämnde Johansson suttit utvisad, men gått in för tidigt, innan hans utvisning var klar, sekunderna senare passade han fram till Alex Delbåges mål som innebar 6-4-ledning till Digers.

– Det var Digers nummer 7 som skulle in, men i stället gick nummer 10 in och assisterade till deras mål. Vi menar att det här aldrig borde ha godkänts, då nummer 10 skulle varit fortsatt utvisad, men domarna godkände ändå målet. Det är det som protesten handlar om, säger Sundbornledaren som vi låter vara anonym.

Att Alexander Johansson gick in innan hans utvisning var klar, bekräftas av Digers BK:s spelare Sonny Johansson och Jocke Norlin.

– Det var flera utvisningar på kort tid. Matte Magnusson åkte ut tillsammans med en av Sundborns spelare. Kort därefter åkte även Alexander Johansson på en tvåa och även där fick Sundborn en utvisning samtidigt. Sedan när Mattes utvisning var klar och han var redo att ge sig ut på planen, då såg han att det var den killen som Alex åkte ut tillsammans med, som hade hoppat in från deras lag. Då sa Matte till Alex att det var den killen du åkte ut med, så hoppa in du, berättar Sonny Johansson.

Varpå Alexander Johansson fick bollen, passade till Delbåge som satte viktiga 6-4 när klockan stod på 13.51, med lite drygt sex minuter kvar av matchen.

– Det finns ingen anledning att vi medvetet skulle skicka ut Alex i förtid från utvisningsbåset i stället för Matte, som också tillhör de bättre i laget, och riskera en ny utvisning. Det skulle vi aldrig göra, poängterar Jocke Norlin.

– Alex hoppade in på planen för att den kille i Sundborn, som han blev utvisad samtidigt som, hoppade in. Så båda lagen gjorde fel i det här fallet, konstaterar Norlin.

Den här konstiga händelsen slutade med att Digers mål fram till 6-4 godkändes, men att Alexander Johansson tillsammans med Sundbornspelaren, vars utvisning inte heller fullföljdes, båda fick två nya minuter på botbänken.

– Det här är en konstig regel. Alex frågade till och med domarna om det är så att man hoppar ut i förtid när man är utvisad och så gör man mål, om det verkligen godkänns? Då fick han svaret att målet ska godkännas, att så var regeln.

– Det är en jättekonstig regel, om det nu stämmer, men enligt de som dömde matchen är det så. Men då skulle man kunna hoppa in från utvisningsbåset, innan utvisningen är klar, med 30 sekunder kvar av matchen och gör man mål då, så godkänns det. I det läget skulle man kunna riskera en tvåa, funderar Norlin över den minst sagt underliga regeln som domarparet hänvisade till.

Joakim Norlin. Foto: JÖRGEN WÅGER

Vi frågade den anonyme Sundbornledaren vad de hoppas få ut av den här protesten, om det är omspel laget vill ha?

– Ja, omspel, eller att vi spelar klart från 13.51, det var då Digers gjorde sitt 6-4-mål som vi tycker inte borde ha godkänts.

I Digers är irritationen stor att resultatet inte räknas in i tabellen och att de inte får något svar från förbundet varför.

– Jag skrev till Dalarnas Innebandyförbund i går (måndag) vid 09-tiden och frågade varför inte resultatet är registrerat och än har jag inte fått svar, berättade Jocke Norlin vid 15-tiden tisdag.

Måndag kväll skrev också Orsasajten till en ansvarig inom Dalarnas Innebandyförbund och begärde att få diskutera den här matchen och hur förbundet ställer sig till Sundborns protest. Vid 18.30-tiden tisdag hade ännu inget svar kommit.

Sista orden i den här härvan är inte sagt och vi lär återkomma, om inte annat så när förbundet tagit ställning till Sundborns protest.

Bilden. Alexander Johansson här från hemmamötet mot Sundborn. Den 16 februari, för en och en halv vecka sedan, möttes lagen igen. Digers vann med 8-4, men  Sundborn har lämnat in en protest på grund av att Johansson lämnat utvisningsbåset för tidigt. Han passade några sekunder senare fram till det viktiga 6-4-målet. Digers förklaring till att Alex hoppade in för tidigt, är att han blev utvisad samtidigt som en Sundbornspelare och det var denne som hoppade in på planen först och när Johansson blev utvisad samtidigt, så ska han också in samtidigt. Den Digers- och Sundbornspelare som egentligen skulle ha kommit in före Alex/Sundborn nr 2, satt då kvar i utvisningsbåset. Med andra ord gjorde båda lagen fel, men målet godkändes. Arkivfoto: JÖRGEN WÅGER

Dela sidan:
Annonser:
Brottsofferjouren
Plåt-Sven
Orsa pingis 2

Läs även:

Annonser:
Karl Hedin