Sponsor ger Mats chansen till Europatiteln

Jörgen Wåger Löpsedel, Sport

Mats Lusth kom till Tierp med lagad motor.

Den höll dock inte länge. I kvalet gick den sönder på nytt.

– Det var färdigkört, men då klev en sponsor in och köpte en ny motor åt mig.

Nu hann teamet inte fixa inställningarna och det blev respass i första utslagningsomgången.

– Men jag är så tacksam mot min sponsor som ordnade en ny motor till mig och det utan min vetskap, poängterar Lusth.

Sponsorn från södra Sverige hade åkt upp till Tierp Arena för att se Lusth jaga Europacuptiteln i Pro Street-klassen.

– Jag berättade för honom att vi körde sönder motorn och att säsongen var slut, tyvärr.

Men sponsorn accepterade inte att säsongen skulle vara över på grund av en trasig motor.

– Utan min vetskap så köpte han en ny motor av sin granne och ordnade så vi kunde köra elimineringen.

Förberedelserna var inte de bästa och det är extremt noga med alla inställningar i en dragracingbil. Sedan är det också stora säkerhetskrav och i den klass som Mats kör, Pro Street, får bilen inte köra snabbare än 7,60 sekunder på den 402 meter långa sträckan.

– Vi hann bara med att varmköra motorn tre gånger och när jag skulle gasa så fick jag lov att göra det med tummen. När det sedan var dags för race, så körde jag alldeles för fort.

Lusth åkte på en så kallad break out. Det heter så när man kör snabbare än idealtiden; 7,60.

– Jag körde på 7,363 och vid målgång var farten 300 kilometer i timmen, vilket är alldeles på tok för fort. Det gick så snabbt att jag fick en varning av kontrolltornet, berättar Mats.

På läktaren satt den tidigare ägaren av motorn, som nu alltså satt i Lusths Pontiac, och myste.

– Du ser vad motorn presterar bra, sa den förre ägaren som satt bredvid mig på läktaren, berättar Mats fru Eva för Orsasajten.

Visst var det tryck i motorn. För bra tryck för att Mats skulle avancera till nästa omgång.

Lusths motor gick sönder redan för tre veckor sedan under en tävling på Gardermoen. I sista stund fick han de rätta prylarna för att kunna starta i Tierp.

– Jag hann köra två starter, vi kvalade in som åtta, sedan gick motorn sönder på nytt och det fanns inget mer att göra.

Mats var inställd på att säsongen var över, men så kom sponsorn in och ordnade en ny motor. Det här innebär att Lusth tänker köra den absolut sista tävlingen för säsongen, som avgörs utanför Oslo, på Gardermoen, 14-15 september.

En tävling som han först inte tänkte köra, men då de två sista tävlingarna slutat med motorhaveri, tvingas han ta en ny vända till Gardermoen. Allt för att försöka utmana Michael Maderer om Europacuptiteln.

Det är oförändrad i toppen efter tävlingen i Tierp i Pro Street. Maderer, som också åkte ut i första elimineringsomgången, leder i sammandraget med sina 565 poäng. Anna Knutes, klubbkompis med Lusth i Nightcruisers Färnäs, är på andra plats med sina 500 medan Lusth med sina 488 är 77 poäng bakom ledande Maderer.

– Jag snackade med Maderer i går kväll och han sa först att han inte skulle köra sista tävlingen. Men när jag sa att jag åker till Oslo, så sa tysken att då kommer han också.

20-åriga Anna Knutes, som bara är 12 poäng före Lusth i den totala poängställningen, åkte ut redan i kvalet i Tierp.

– Anna sa till mig att hon inte visste inte om hon skulle köra på Gardermoen, berättar Mats.

I Tierp, som räknas som Europas största dragracingtävling med cirka 350 team på plats, vann Peter Trång, från Hedemora, Pro Street. Han besegrade i finalen Roger Kullander, Karlstad. Totalt ställde 26 förare upp i Pro Street.

– Roger är stor Färjestadsupporter och nog den roligaste människa jag känner, och han är alltid omtänksam, säger den forne Färjestadbacken Lusth.

Vi kan också nämna från Pro Street-klassen att Nightcruisers Färnäs Angelica Larsson var 15:e i kvalet, men åkte sedan ut i den första elimineringsomgången.

Mikael Bälter gör tummen upp, vilket han hade all anledning att göra efter finalplatsen på Tierp Arena. Arkivfoto. ORSAFOTOGRAFEN

Orsaklubben Custom Car Club fick en fin framgång på Tierp Arena. Morakillen Mikael Bälter tog sig till final i Pro ET, men var tyvärr lite för het på gröten när allt skulle avgöras och han blev rödlyktad.

För tre veckor sedan vann Bälter på hemmabanan på Tallhed i konkurrens bland 17 andra bilar. Till Tierp kom det elva bilar till start.

I klassen Super Gas 9,90 tog sig Nightcruisers Färnäs Håkan Mattsson till semifinal, men åkte där ut mot segraren. Annika Larsson körde i samma klass. Hon vann ett race i elimineringen, men åkte sedan ut i åttondelsfinal, då hon körde för snabbt och åkte dit på en break out.

Fotnot. Det är inte helt lätt att ha koll på alla förare då det inte står några klubbnamn. Om jag missat att nämna någon framskjuten placering från Nightcruisers Färnäs eller Orsaklubben CCC, så får ni gärna meddela undertecknad på e-post: jorgen@orsasajten.se.

Bilden längst upp. Mats Lusth var redo att kasta in handduken då han körde sönder motorn i Tierp. Men tack vare en givmild sponsor så är Orsasonen fortfarande med i kampen om slutsegern i Pro Street-klassen. Sista tävlingen körs i Oslo i september. Arkivfoto. LUSTH RACING

Här ser vi två bilder från helgens tävling i Tierp med Mikael Bälter, som tog sig till final i Pro ET. Foto. ANETTE KÖPMAN

Mikael Bälter, CCC, kom till final på Tierp Arena i klassen Pro ET. Här ser vi Mikael efter sin seger på Tallhed för tre veckor sedan. Arkivfoto. ANETTE KÖPMAN

Dela sidan:
Annonser:
Orsagrisen
LG Köpman vent
Plåt-Sven

Läs även:

Annonser:
Karl Hedin